Ramacrisna Institute Digital Women
O problema é a baixa inserção de meninas e mulheres nas áreas de tecnologia. Nas classes sociais mais vulneráveis e principalmente no meio rural, o gênero feminino é sempre discriminado de múltiplas formas, há um abismo na inclusão de meninas e mulheres, comprometendo seu futuro profissional. Mudar essa realidade por meio da iniciação e profissionalização digital é incluir e empoderar as mulheres, permitindo que elas ocupem seu espaço na sociedade, abrindo portas e fazendo suas escolhas desde a infância.
Cursos gratuitos de INTRODUÇÃO À COMPUTAÇÃO para meninas de 7 a 10 anos; ROBÓTICA E DESENVOLVIMENTO DE APLICAÇÕES MULTIPLATFORMAS de 11 a 15 anos e PROGRAMAÇÃO E DESENVOLVIMENTO WEB a partir de 16 anos. As simulações ocorrerão durante o curso, revelando ambientes reais de trabalho, com projetos de software reais tanto nos ambientes de teste quanto de produção. A interação entre as áreas de TI envolveu a criação de todo o processo e workflow com base nas principais técnicas de gestão da produção de software com a criação de Meetups, hakatons, simulação de startups e workshops.
O problema específico é a lacuna de gênero na área de tecnologia, especialmente nas regiões periféricas e rurais. Há um processo de masculinização da tecnologia da informação, mais precisamente, a figura do geek anti-social, nos anos 60. Nas comunidades que atendemos, nos últimos anos, as mulheres perderam representação em cursos relacionados à tecnologia da informação. Em 2013, eles passaram a representar apenas 15,53% dos novos alunos, segundo o Censo da Educação Superior.
Pesquisa realizada pelo Instituto Thoughtworks, entre os meses de novembro de 2018 e março de 2019, coletou dados sobre o perfil dos profissionais de tecnologia no Brasil. Nas organizações, em 64,9% dos casos, as mulheres representam no máximo 20% das equipes de trabalho em tecnologia e, apesar da expansão, mais de 70% das propriedades rurais no Brasil não têm acesso à internet e tecnologia em geral.
São três cursos oferecidos a meninas de diferentes idades e conhecimentos, com o objetivo de trazer novas práticas para consolidar a experiência adquirida em sala de aula, construindo conexões entre Tecnologia e crianças de 7 a 11 e 12 a 15 anos. Com mais de 16 anos, passamos a ajudá-los a planejar uma carreira profissional, proporcionando ampla experiência em diversas áreas, potencializando ações em áreas específicas para gerar impacto econômico e igualitário, além de um forte espírito empreendedor. Vamos montar três ambientes colaborativos em suas unidades, como o Google Rooms, para receber meninas e mulheres e garantir o acesso a espaços diferenciados e acolhedores, equipados com tecnologia de ponta, proporcionando excelentes experiências de aprendizagem
The solution serves girls and women, in particular, from rural and peripheral areas around the world. The communities that are already historically served by the Ramacrisna Institute, have low social indicators, insufficient public policies, aggravated by the precarious living conditions, social vulnerability and poverty. The city of Betim, where the headquarters of Ramacrisna is located, has a population of 439,340 inhabitants, according to data from 2019. It is the fifth most populous city in the state of Minas Gerais and a large part of the population resides in areas far from the centers, in neighborhoods densely populated and with major problems of urban violence, low income and unemployment. It is a context of great social inequality and lack of access to social minimums. Betim is also considered the most violent city in the state of Minas Gerais. The homicide rate is 51.5 per 100 thousand inhabitants. The result is part of a survey carried out by the Institute of Applied Economic Research (Ipea), in partnership with the Brazilian Public Security Forum (FBSP). Considering the national ranking, Betim occupies the 272nd position.
Observa-se que os homicídios atingem de forma exponencial adolescentes, jovens, homens e negros, que estão distribuídos em diferentes comunidades atendidas pelo Instituto Ramacrisna, mas que possuem em comum as condições socioeconômicas mais desfavoráveis. Ressaltamos que nesses locais o elo mais consistente e previsível é a falta de oportunidades que desencadeia um ciclo de reprodução da vulnerabilidade, violência e pobreza. Nesse contexto, as respostas sociais que tornam a inclusão social, a socialização, a qualificação profissional para o mercado de trabalho se tornam mais desafiadoras, principalmente para os jovens e adultos, residentes nas regiões atendidas pelo Instituto Ramacrisna, que têm poucas expectativas de conseguir um emprego. formais e que, na ilegalidade e no crime, buscam alcançar seu status, sonhos e reconhecimento social.
No atendimento às crianças participantes do apoio escolar complementar, os bairros beneficiados pelo projeto são Santo Afonso, Marimbá, Pimentas, Vianópolis e Açude, em Betim, com uma população de cerca de 12 mil pessoas, que fazem parte da Regional de Vianópolis, localizada no município de Betim. periferia e zona rural da cidade de Betim.
Outra característica relevante dessas comunidades é a gravidez precoce. É comum ocorrer em meninas de 13 a 15 anos devido ao desamparo, falta de planejamento e reprodução do ciclo familiar. Por fim, essas comunidades têm educação de baixa qualidade e alto índice de evasão. Segundo levantamento do Ministério da Educação, 30% dos alunos que se formam na rede pública são analfabetos funcionais (embora saibam reconhecer letras e números, não conseguem entender textos simples, além de realizar operações matemáticas mais elaboradas) . Todas estas características e cenários demonstram quão urgentes são as respostas às necessidades e quão fundamentais são os projetos que visam romper com esta realidade.
Esse é um diferencial do Ramacrisna. Os beneficiários sempre participam da formulação de novos projetos, a partir das ideias que surgem com suas demandas e necessidades, que são bastante dinâmicas. Portanto, essa participação permite a construção de um projeto bem formatado e o próprio processo de construção já gera mudanças na forma de atuação dos beneficiários. Eles já estão claros sobre o foco do trabalho de Ramacrisna e se tornaram verdadeiros parceiros de gerenciamento. Outro aspecto relevante que torna os projetos eficazes é a identificação dos pontos fortes, necessidades e recursos de nossas comunidades. Como o Instituto Ramacrisna conhece a fundo os beneficiários, ele descobre grandes oportunidades de ação social e maximiza a capacidade de impactar localmente.
Ramacrisna desenvolve projetos em parceria com empresas, autoridades públicas e organismos internacionais há várias décadas: Fundação Brasil, Embaixada dos Estados Unidos em Belo Horizonte, Fundação Rotária, Universidade Liverpool Hope, Governo do Japão, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, além de a Prefeitura Municipal de Betim por meio das Secretarias de Educação, Assistência Social, Saúde, Cultura e Esportes. É reconhecida por seu desempenho inovador, governança eficaz, responsabilidade correta e resultados de alto impacto social. Seu relacionamento com moradores e lideranças comunitárias, a execução de projetos de forma colaborativa, alinhada a resultados quantitativos e qualitativos impactantes são percebidos e validados.
A solução atende às suas necessidades, devido à formação e profissionalização de meninas e mulheres na área de tecnologia, em resposta ao profundo hiato de gênero existente na área, preparando-as, desde crianças, para o mundo tecnológico. Atenderemos a demanda por profissionais de Tecnologia na Região Metropolitana de Belo Horizonte, que abriga o pólo de startups do SAN PEDRO com empregos na área de tecnologia e que possui um grande gap de profissionais qualificados, inclusive mulheres.
- Provide low-income, remote, and refugee communities access to digital infrastructure and safe, affordable internet.
Nosso problema, solução e nossa população-alvo estão alinhados com os objetivos do Desafio. Nossa solução permite que comunidades de baixa renda, remotas e periféricas tenham acesso a infraestrutura digital segura e acessível e internet. Além disso, visa reduzir a desigualdade de gênero ao qualificar e melhorar as habilidades de alfabetização digital culturalmente relevantes para permitir que meninas e mulheres participem da economia.
- Growth: An organization with an established product, service, or business model rolled out in one or, ideally, several communities, which is poised for further growth.
Selecionamos a etapa de crescimento, pois contamos com a experiência adquirida desde 1997, quando instalamos um Laboratório de Informática na área rural, iniciativa considerada pioneira pelo Prêmio Itaú Unicef. Em 2017, passamos a ministrar aulas de Robótica Educacional, para crianças e adolescentes em situação de insegurança e incerteza social, alunos de escolas públicas, a partir de 7 anos, com resultados surpreendentes. Essas experiências validaram a educação de quase dois milhões de crianças e jovens desde a fundação do Instituto Ramacrisna. O projeto será pensado para ser replicado e implementado de forma fácil e bem estruturada, promovendo a inclusão digital de meninas e mulheres.
- A new business model or process that relies on technology to be successful
The most powerful pillar of the project is an opportunity to develop with the girls several new concepts and innovative ideas during their professionalization and creation of startups. At each stage of the training, they will learn about web development, cross-platform mobile apps, operations, game and database development, creating new products and innovative solutions to everyday problems. This strategic use of Social Technology will allow the continuous replication of this methodology with other groups in other locations. The entire process was designed to be a reference in the implementation and development of products and services in the IT area.
- Internet of Things
- Robotics and Drones
- Virtual Reality / Augmented Reality
- Women & Girls
- Children & Adolescents
- Rural
- Poor
- Low-Income
- Minorities & Previously Excluded Populations
- 1. No Poverty
- 4. Quality Education
- 5. Gender Equality
- 8. Decent Work and Economic Growth
- 10. Reduced Inequality
- Brazil
- Brazil
The solution currently serves 300 people. In one year we intend to serve 1,000 people and in 5 years we will reach 4,000 people
The project’s results will be measured through a monitoring and evaluation method, by comparing the result indicators to the first ones observed in the starting point. In order to do so, we will use: photos, attendance lists, interviews, technical visits and reports. The indicators foreseen in the referred project are qualified and/or quantified parameters that will detail the extent to which the goals have been achieved within the expected period. In turn, The Ramacrisna Institute will submit to MIT reports with information about monitoring analysis, products and results
- Nonprofit
São 20 profissionais em tempo integral envolvidos na solução.
This is a Ramacrisna differential. Beneficiaries always participate in the acquisition of new projects, based on ideas that arise with their very dynamic demands and needs. Thus, this participation enables the construction of a well-formatted project and the construction process itself already generates changes in the way users act. They are already clear about the focus of Ramacrisna's work and whether they are true management partners. Another important aspect that makes projects effective is identifying strengths such as needs and resources in our communities. By knowing the beneficiaries in depth, the Ramacrisna Institute discovers great opportunities for social action and maximizes its capacity to impact locally.Over the past 60 years, Ramacrisna has developed a great relationship with all the equipment present in the neighborhoods served, such as the teams at the Health Post, the San Jose Social Work, the CRAS-Reference Center for Social Assistance, municipal and state public schools, merchants, residents and sports groups. In addition, Ramacrisna has a great partnership with the Rotary Club of Belo Horizonte Liberdade and the Rotary Club of Betim Vianopolis, who will be together in this project. The Rotary Club is the largest Social Organization in the world with more than 1.2 million members. All these different groups mentioned above form the families and the community that dynamically interact with the Institute's team. From this, a chain of good is formed, which promotes citizenship, education and entrepreneurship.
Since its founding 62 years ago, the Ramacrisna Institute has been led by strong women. Our entire team is made up of 56% women. In educational and administrative management, almost 80% are women. We've been working on this gender equality proposal for decades, even before it became a movement. Our work in vulnerable communities focuses on mothers, who are often the sole breadwinners for the family. In addition, 33% of children attending school are girls, which reveals inequality; in other jobs in our society, female responsibility for domestic chores still prevails. We will develop goals to change this situation, believing that this project can play an important role in this transformation.
- Individual consumers or stakeholders (B2C)
Meet the Solve challenge is a great opportunity to develop our solution and enable poor people to have access to technology.
- Financial (e.g. improving accounting practices, pitching to investors)
- Monitoring & Evaluation (e.g. collecting/using data, measuring impact)
- Product / Service Distribution (e.g. expanding client base)
- Technology (e.g. software or hardware, web development/design, data analysis, etc.)
The Ramacrisna Institute maintains important partnerships with the following organizations: Brazil Foundation, Petrobras, Government of Japan, Liverpool Hope University, The Rotary Foundation, Rotary Club of Purley England ,, Rotary Club of Arnhem Netherlands ,, Rotary Club of Detmold Germany, Rotary Club of Rouen France, Rotary Club Calgary West – Canada, Rotary Club Olympic Canada, United States Embassy Office in Belo Horizonte and like Itau itself. In the technical field, since 2008, the Ramacrisna Institute has maintained a partnership with Fundação Dom Cabral, through which experiences and methodologies for improving organizational management are shared, which enhances the perspective of sustainability and transparency.
The credibility obtained through the numerous awards received, the reference in management due to the partnership with Fundação Dom Cabral, confirm the continuity of activities. Participation in public notices, cultural incentive laws, the Childhood and Adolescence Fund, help to expand activities. The proceeds from the sale of Wire Screens, a Ramacrisna self-sustainability project, make it possible to maintain an action, until another partner appears to support it
With the MIT Solve challenge, we are going to further improve the management of monitoring and evaluation and technology, which are major challenges.
MIT faculty or initiatives, or Solve Members and Google.
- No, I do not wish to be considered for this prize, even if the prize funder is specifically interested in my solution
- No, I do not wish to be considered for this prize, even if the prize funder is specifically interested in my solution
- No, I do not wish to be considered for this prize, even if the prize funder is specifically interested in my solution
- Yes, I wish to apply for this prize
The experience gained since 1997 when we installed a Computer Laboratory in a rural area, considered a pioneer initiative by the Itaú Unicef Award. In 2017, we started giving classes on Educational Robotics, for children and teenagers who face social insecurity and uncertainty, public school students, aged 7 and over, with surprisingly results. These experiences have validated the education of almost two million children and young adults since the foundation of the Ramacrisna Institute. The project will be designed to be replicated and implemented in an easy and well-structured way, promoting the digital inclusion of girls and women.
- No, I do not wish to be considered for this prize, even if the prize funder is specifically interested in my solution
- No, I do not wish to be considered for this prize, even if the prize funder is specifically interested in my solution
- Yes, I wish to apply for this prize